Občianske združenie
Občianske združenie AN-24 (5605) vzniklo v roku 2018. Vzniku predchádzali kontakty známeho občianskeho aktivistu Ivana Katrinca s Ľudovítom Orlickým, ktorí spolu komunikovali o havárii lietadla AN-24, predovšetkým o príčinách havárie. Ku kontaktom došlo na základe zverejneného videa Ivana Katrinca, kde spochybnil dôvody havárie lietadla
Video Ivana Katrinca v roku 2016
Podľa dovtedy známych poznatkov bolo zrejmé, že závery vyšetrovania tejto tragickej udalosti boli nesprávne a preto sa snažili o nové vyšetrenie. Ale ako dvaja občania, z ktorých jeden je občiansky aktivista a druhý pozostalý, sme pre orgány práva a štátu neboli dostatočne relevantní. Preto sme sa rozhodli na jeseň roka 2017 založiť občianske združenie, ktoré bude v mene pozostalých komunikovať s orgánmi. Prípravný výbor v zložení Ľudovít Orlický, Ivan Katrinec a Edita Belková vykonal potrebné právne úkony a dňom 16.11.2017 bolo občianske združenie AN-24 (5605) – HEJCE zapísané do evidencie občianskych združení. Jeho predsedom sa stal Ľudovít Orlický a ďalšími dvomi členmi Rady o.z. sa stali Edita Belková a Ivan Katrinec. Postupne sa stávali členmi o.z. ďalší pozostalí a počas svojej existencie máva o.z. okolo 20 členov. Po vzniku o.z. sme komunikovali s prezidentom, ministrami, prokurátormi a ďalšími orgánmi ako právny subjekt. Bolo znateľné, že sme sa stali akceptovateľnou organizáciou, s ktorou je potrebné aj zodpovedne komunikovať. A tak sme postupne získali mnoho nových poznatkov o havárii lietadla AN-24. Ale o tom už bližšie v časti Nové poznatky.
Registrácia občianskeho združenia AN-24 (5605) – HEJCE
Registrácia o.z.





Rok 2016 (pred vznikom o.z.)
18.1.2016 bol podaný podnet na GP SR o odtajnenie vyšetrovacieho spisu a údajov z čiernej skrinky. Generálny prokurátor vec posunul min.obrany na prehodnotenie. Ministerstvo obrany podnet zamietlo
Niekoľko pozostalých napísalo prezidentovi Kiskovi list, v ktorom ho požiadali o osobné stretnutie. Cieľom bolo, oboznámiť ho s konkrétnymi novými zisteniami, rukolapnými a hodnovernými dôkazmi, ku ktorým sme sa dopátrali. Prezident však na stretnutie neprišiel a poveril stretnutím právnika a brigádneho generála. Prezidenta sa vraj kauza netýka, nemá právomoc, nemá možnosti… A takto sa k pozostalým správali politici aj v nasledujúcich rokoch.
Jedna z pozostalých píše prezidentovi. Odpoveď, samozrejme, bezvýznamná….. Nemá vraj kompetencie.
Pozostalá píše prezidentovi Kiskovi (bude doplnené)


Rok 2017
Člen OZ An-24 Hejce podal v r.2017 podnet na políciu z podozrenia spáchania trestného činu nepravdivého znaleckého posudku. Vypovedať vo veci bola JUDr.Romana Poldaufová – vedúca oddelenia legislatívy a práva z MO SR ktorá do zápisnice ČVS:ORP-950/1-VYS-B3-2017 vyšetrovateľovi uviedla že :
„K samotnému znaleckému posudku sa vyjadriť nevie, nakoľko tento znalecký posudok je už skartovaný !!! … o čom predložila na založenie do vyšetrovacieho spisu príslušnú písomnú dokumentáciu.“ …
Ešte „komickejšie“ vyznieva v zápisnici vyjadrenie Ing.Zdenka Bielika, ktorý sa pod znalecký posudok podpísal. Teraz ale uviedol, že : „čo sa týka predmetného posudku, jednalo sa o odborný posudok, nakoľko on nebol zapísaný v zozname znalcov !!! Vzhľadom na to, že odvtedy už uplynulo asi 12 rokov, nespomína si na konkrétne otázky, ktoré tam boli… Policajt tento podnet odmietol. Voči odmietnutiu bola podaná sťažnosť v ktorej prokurátor dňa 31.mája 2018 pod zn. 1 Pn680/17/1101 uviedol :
„Predmetný posudok BOL ZNALECKÝM POSUDKOM a osoby ktoré ho vypracovali, boli v danej veci znalcami !V posudzovanom prípade teda niet najmenších pochybností, že Ing.Zdenko Bielik, bol v danej veci znalcom ! „
Ako sme si overili, nie je však zapísaný v zozname znalcov. Mohol by byť prizvaný k vyšetrovaniu ako „ad-hoc“ znalec, ak by v SR neexistoval žiadny iný znalec na posudzovanie leteckých nehôd. Táto podmienka však nebola splnená.
Problémom však môže byť aj to, že pán Zdeno Bielik bol blízkym priateľom jedného z pilotov AN-24. To navodzuje podozrenie, že jeho vyjadrenia a vypracované dokumenty budú tendenčné a preto sa mal z vyšetrovania sám dobrovoľne vylúčiť.
14.8.2017 manželka pilota lietadla AN-24 Nora Kumančika, za účasti ďalších pozostalých, odovzdala riaditeľovi vojenskej kancelárie prezidenta SR Šimkovi štátnu vlajku ktorou bola zakrytá truhla zosnulého, ako aj všetky vyznamenania in memoriam. Ide o reakciu manželky na situáciu, keď už dnes je jasné, že príčinou havárie nebola chyba pilota na ktorého vinu hodili.
9.1.2017 bola podaná žiadosť prezidentovi republiky Kiskovi, aby sa zaoberal odtajnením spisu. Odpoveď: prezident nemá kompetencie.
17.1.2017 bol zaslaný otvorený list ministrovi obrany Gajdošovi vo veci odtajnenia spisu! Bez reakcie.
6.3.2017 bolo podané trestné oznámenie vo veci vyšetrovania havárie na GP SR, výsledok : Zamienuté, lebo sme údajne nevychádzali z kompletného spisu ! Nové dôkazy a podnety – nevyhodnotené !
10.4.2017 bola podaná žiadosť ministrovi obrany o odtajnenie spisu. Výsledok : zamietnuté !
13.4.2017 podané na GP SR trestné oznámenie na prokurátora ktorý viedol vyšetrovanie havárie lietadla. GP SR odstúpila na konanie Krajskej prokuratúre Prešov ! 2.5.2017 – Krajská prokuratúra Prešov odstupuje 1.časť nášho podania na Krajskú prokuratúru do Trenčína ! 22.5.2017 – Druhá časť trestného oznámenia z GP SR postúpená na krajskú prokuratúru Prešov ! 22.5.2017 – Tretia časť trestného oznámenia z GP SR postúpená na krajskú prokuratúru Bratislava ! 30.5.2017 – Krajský prokurátor z Trenčína ,ktorému vec postúpila GP SR cez Krajskú prokuratúru Prešov odstúpil spis späť na GP SR s osobným dovetkom prokurátora KP TN, že nech sa v tom vykúpu na GP…!
V apríli 2017 oslovil predseda o.z. prezidenta Kisku, aby sa zaoberal kauzou Hejce. Odpoveď prišla ako vždy. Nemôže, nedá sa, nemá kompetencie…
List prezidentovi Kiskovi
Vážený pán prezident,
pravdepodobne ste už zaznamenali, že sa v poslednom období sa odhaľujú rôzne nezrovnalosti v súvislosti s vyšetrovaním leteckej havárie lietadla AN-24 z 19.1.2006. Na základe množstva indícií a po konzultáciách s viacerými leteckými odborníkmi, na základe fotografií a záverov vyšetrovania, sme my, pozostalí, nadobudli dojem, že vyšetrovanie bolo minimálne nedôsledné a nebojím sa napísať, že zmanipulované. V tomto zmysle sme vás my, pozostalí, oslovili listom dňa 9.1.2017 (odovzdaný osobne na podateľni) so žiadosťou o pomoc s odtajnením spisu a údajov z čiernej skrinky (mimochodom vo vyšetrovacom spise chýbajú posledné minúty pred haváriou) a o podporu našej snahy obnoviť vyšetrovanie. V médiách ste sa v polovici januára vyjadrili, že sa budete vecou zaoberať, ak dostanete podnet. Ak teda náš list z 9.1.2017 nebol dostatočným podnetom, tak vás prosím, pán prezident, berte túto moju správu ako podnet na to, aby ste sa vecou zaoberali. Pri havárii sme stratili svojich blízkych, ja konkrétne syna, a chcel by som, aby sa veci vyjasnili.
Pán prezident,
nedá mi nespomenúť vašu vetu, ktorú ste povedali 19.1.2016 počas Vášho príhovoru. Vtedy ste povedali, že je vecou Vašej cti a Vašou povinnosťou zúčastňovať sa každoročne pietnej spomienky v Hejciach a že kým budete prezidentom Vy, každý rok sa zúčastníte. Tento rok ste neprišli. Čakali sme Vás, chceli sme Vás v tejto veci osloviť.
Na záver Vás, pán prezident, ešte raz prosím za všetkých nás, pozostalých, venujte sa aj tejto udalosti, vyjadrite, prosím, Váš názor a pomôžte znovu otvoriť vyšetrovanie. A ak sa Vám informácie, ktoré máte, zdajú byť nedostatočné, budem rád ak mňa, alebo i ďalších pozostalých, poprípade odborníkov z oblasti letectva, alebo ďalších ľudí, ktorí majú čo k prípadu povedať, príjmete a spoločne môžeme posúdiť závažnosť informácií ktoré máme.
S úctou
Ľudovít Orlický
Odpoveď od prezidenta



5. apríla 2017 boli I.Katrinec a Ľ.Orlický prijatí aj prvým námestkom policajného prezidenta, ktorému bol náš podnet posunutý z kancelárie premiéra. Výsledok však bol len ten, že to musí riešiť prokuratúra.
12.apríla 2017 sme sa zhromaždili pred Generálnou prokuratúrou SR, aby sme dali najavo našu nespokojnosť s výsledkami vyšetrovania a s utajovaním informácií. Zhromaždenie prijalo otvorený list generálnemu prokurátorovi, ktorý následne odovzdalo na podateľni GP.
Pred Generálnou prokuratúrou SR

Otvorený list GP

20.apríla 2017 požiadal Ľ. Orlický listom ministra obrany o odtajnenie vyšetrovacieho spisu
Žiadosť ministrovi obrany o odtajnenie


Aj telefóny pred odovzdaním pozostalých vyčistili

Vzhľadom na to, že odpoveď bola v nedohľadne, bolo treba ju urgovať. Nakoniec však prišla odpoveď, že nemajú záujem nič utajovať, ale utajujú.
Urgencia Ministrovi obrany SR


Odpoveď z Ministerstva obrany SR


Na 28.4. zvolalo občianske združenie zhromaždenie pred Krajskú prokuratúru v Prešove Pozvaní boli aj novinári a televízie a krajského prokurátora. Krajský prokurátor nám cez svojho hovorcu odkázal, že nepríde, lebo nesmie hovoriť len z jednou stranou a keby sa vyjadril, mohlo by to byť použité proti nemu. Prečo proti nemu? Snáď nám nechcel klamať? Nestojí si za tým čo povie? Nerozumiem… My sme však nechceli, aby nás prišiel podporiť, chceli sme len, aby nám prišiel vysvetliť, aké kroky môžu nasledovať, aké sú lehoty, čo môžeme či nemôžeme očakávať. Nechcel ani p. Katrinca prijať, aby mu odpovedal, prečo doteraz nedostal žiadnu oficiálnu odpoveď na trestné oznámenia. Zaradil sa medzi tých, ktorí ignorujú zatĺkajú, odsúvajú. V roku 2006 bola nehoda vyšetrená za 8 mesiacov, pričom už po prvom mesiaci vedel MO SR Fedor príčinu havárie. Teraz, jedno podanie pred pol rokom, druhé pred 1,5 mesiacom a nič, ani nerozhodli, či to budú riešiť, kto to bude riešiť a kedy to bude riešiť.
Komunikácia k zhromaždeniu pred KP Prešov



23. mája 2017 prišlo vyjadrenie z Krajskej prokuratúry z Prešova v ktorom opäť potvrdzujú, že trestné oznámenie bolo postúpené na Krajskú prokuratúru do Trenčína, ktorá je miestne a vecne príslušná uvedené podanie riešiť. Zároveň uvádzajú, že my, ako pozostalí, máme procesné postavenie poškodených a z toho vyplývajúce práva v zmysle trestno-právnych predpisov (napr. aj možnosť požiadať o nahliadnutie do spisu).
Odpoveď z KP Prešov

15.5.2017 bolo podané trestné oznámenie na GP SR na znalcov, ktorí vypracovali znalecký posudok. Výsledok : postúpené krajskej prokuratúre Trenčín !
15.5.2017 – Trestné oznámenie na ministra obrany Gajdoša. Výsledok : skutok zrejme za marenie spravodlivosti sa nestal !
Kolotoč podaní na prokuratúrach

13.6.2017 sme podali do NR SR petíciu za zmenu zákona o utajovaných skutočnostiach. V nej sme požadovali zmeniť zákon tak, aby o stupni utajenia mohol rozhodnúť aj iný orgán, než je spracovateľ. 24.8.2017 bola petícia prerokovaná vo výbore NRSR pre obranu a bezpečnosť. Predseda výboru A.Hrnko bol na rokovanie absolútne nepripravený, nevedel kedy lietadlo havarovalo, kde havarovalo, typ lietadla, ani koľko osôb zahynulo. Pôsobil opito. Výbor NR SR nedal možnosť zástupcom o.z. vysvetliť v diskusii svoje pohnútky na zmenu zákona. Petícia bola len vzatá na vedomie. Tým jej posudzovanie skončilo. Podobne dopadlo aj rokovanie Ústavnoprávneho výboru 27.8 2017. Počas rokovania bolo pred NRSR zvolané protestné zhromaždenie, ktoré okrem členov o.z. a pozostalých prišli podporiť aj veteráni a občianska verejnosť.
Podobnú petíciu sme podali aj v roku 2024. Výsledok bol však podobný ako v roku 2017, len s tým výsledkom, že poslanci neschválili ani uznesenie zo zasadnutia.
Fotografie: Protest pred NRSR



Video: Rokovanie VOB NRSR a protest 2017
Vyjadrenia počas protestu
Video: Rokovanie VOB NRSR 2024
Sťažnosť o.z. na vedenie schôdze VOB NRSR Antonom Hrnkom (bez odozvy)



Vzhľadom na to, že stále nebolo jasné, aké časti má vyšetrovací spis a bol problém s nahliadnutím do spisu, bolo potrebné sa na to spýtať na kompetentných miestach.
Ako klamali, aby nebolo možné nahliadnuť do spisu



10.júla 2017 bola relácia v televízii JOJ. Hosťom bol Ing. Peter Švec, známy expert z odboru letectva, letec, inštruktor…… V relácii spochybnil vyšetrenie havárie, čím nám svitla nádej, že by sme postupne mohli dospieť k cieľu. Bohužiaľ, aj tento jeho názor zostal ignorovaný
Peter Švec začal v roku 2018 s nami intenzívne spolupracovať na obnovení vyšetrovania havárie. Spracoval analýzu havárie a poukázal na chyby vo vyšetrovaní. Toto predložil ministerstvu obrany, kde sa následne zúčastnil s predsedom o.z. Ľudovítom Orlickým na spoločnom sedení. Vieme, že MO SR nie je OČTK, preto sme žiadali nové odborné vyšetrenie. Tu si „nedotknuteľní“ mleli svoje, že už to bolo vyšetrené, poučenie z toho je a pripravuje sa nový letecký predpis. Ale argumentovať a odpovedať na Švecovu analýzu, ktorú tu prikladám, na nové dôkazy a otázky nevedeli…
Vyjadrenie MO SR po rokovaní s P.Švecom a Ľ. Orlickým


Vyjadenie Ľ.Orlického pre Hlavné správy:
Podľa vyjadrení pozostalých Srbi poukazujú aj na skutočnosť, že pád slovenského lietadla môže súvisieť s objavením masových hrobov v Kosove. O stanovisko k doterajším zisteniam i novým dôkazom sme požiadali Ľudovíta Orlického, ktorému pri havárii lietadla AN-24 zahynul syn Ľudovít.
Čo bolo podnetom, že pozostalí obetí havárie AN-24 žiadajú zmenu zákona o ochrane utajovaných skutočností?
Viacerí sme žiadali ministra obrany Gajdoša, aby odtajnil utajovanú časť vyšetrovacieho spisu, aby sme mali možnosť do nej nahliadnuť. Podľa doposiaľ získaných dôkazov, dôvodom havárie nebola chyba pilota a predpokladáme, že v tejto utajovanej časti by sme mohli získať ďalšie informácie a dôkazy. Minister Gajdoš našej žiadosti o odtajnenie nevyhovel a na vyjadrenie generálneho prokurátora, ktorý nevidí dôvod, aby nebol spis odtajnený len uviedol, že posudzuje možnosť odtajnenia spisu. I keď bol v roku 2006 poverený ministrom obrany dohľadom nad vyšetrovaním a musel teda spis podrobne poznať, v súčasnej dobe už pol roka posudzuje možnosť jeho odtajnenia. Na základe poznatkov, ktoré sme zozbierali predpokladáme, že minister Gajdoš by sa zverejnením spisu mohol vystaviť podozreniu že bol jedným z tých, ktorí sú zodpovední za nesprávne závery vyšetrovania. Preto spis nikdy dobrovoľne neodtajní.
Zmenou zákona chceme odstrániť nedostatok v zákone, 215/2004, ktorý neumožňuje žiadnemu inému orgánu odtajniť utajovanú skutočnosť, ktorú niekto iný utajil a to ani za predpokladu, že utajovaním chráni seba pred podozrením z nekalej činnosti, pred vystavením sa vyšetrovaniu a súdnemu stíhaniu.
V lietadle zahynul aj Váš syn. Odkiaľ ste získali nové dôkazy, že nešlo o chybu pilota, ako to prezentuje doterajšie vyšetrovanie?
Vyšetrovací spis má dve časti, utajovanú a neutajovanú. Už i v neutajovanej časti, ktorá je nám dostupná, sú zásadné rozpory, ktoré spochybňujú závery vyšetrovania, že príčinou havárie lietadla bola pravdepodobne chyba pilota. Je zrejmé, že posádka riešila technický problém s nefunkčnosťou pravého motora. Dokazujú to polohy ovládacích prvkov a indikátorov na fotografiách z havárie.
Rozpory sú tiež v hodnotách výšok a rýchlostí lietadla uvedených v spise. Závery vyšetrovania sa opierajú o údaje z čiernej skrinky, ktorej správnu funkčnosť sami vyšetrovatelia vo vyšetrovacom spise spochybnili, a ktorej údaje nie sú v spise úplné. To všetko nám potvrdili tiež odborníci z oblasti letectva, i technického personálu. Že nešlo o chybu pilota potvrdzujú i očití svedkovia, ktorí videli horieť lietadlo pred haváriou i ďalší odborníci z oblasti lekárstva a vyšetrovania leteckých nehôd, podľa ktorých taká rozsiahla devastácia tiel ako v tomto prípade nemohla byť spôsobená len haváriou lietadla.
Čo bolo teda podľa vašich informácií dôvodom pádu lietadla AN-24?
Je zrejmé, že piloti riešili problém s poruchou pravého motora. Na základe výpovedí očitých svedkov o požiari alebo výbuchu zrejme práve táto skutočnosť spôsobila poruchu motora.
A prečo nastal výbuch? Možností je viac. Mohlo to byť z dôvodu technickej poruchy, ale i zámerné nastraženie výbušného systému. Skutočnú pravdu sa dozvieme po novom, nezávislom vyšetrení. Svetlo do prípadu by mohli vniesť aj odborníci z výrobného závodu lietadla.
Je známe, že ste sa stretli s ministrom obrany Srbska. Prisľúbil vám pomoc? V akej forme?
Minister obrany Srbska Aleksander Vulin umožnil svojim spolupracovníkom, političke, novinárke, spisovateľke a bojovníčke proti démonizovaniu Srbska Ljiljane Bulatovića bývalému kosovskému sudcovi, dnes prokurátorovi, ktorý obhajoval niekoľko osôb pred Haagskym súdom Goranovi Petronijevićovi, aby nám pomohli pri našej ceste za pravdou. Chce byť o postupe informovaný a v prípade potreby bude tejto činnosti nápomocný. Goran Petronijević je ochotný zastupovať pozostalých pred medzinárodnými orgánmi, v prípade že budú vyšetrovať túto udalosť.
Srbi vidia i možnú súvislosť medzi haváriou lietadla a masovými hrobmi, o ktorých pravdepodobne získali poznatky naši vojaci počas pobytu v misii. Informácie, ktorými disponovali, im mohli byť osudnými.
Stretli ste sa aj so slovenským ministrom obrany?
Nie, so slovenským ministrom obrany sme sa nestretli. Rovnako sme sa nestretli ani s prezidentom republiky, ani s premiérom, ani s generálnym prokurátorom, ktorých sme chceli informovať o našich poznatkoch a chceli sme počuť ich názor. Premiér postúpil našu žiadosť o stretnutie policajnému prezídiu kde nás prijal prvý viceprezident policajného zboru. Prezident postúpil našu žiadosť vojenskej kancelárii, ktorá nám odpovedala, že nemá kompetencie konať. Na generálnej prokuratúre sme sa stretli s jedným z prokurátorov generálnej prokuratúry a bolo nám umožnené nahliadnutie do neutajovanej časti spisu.
Počas obdobia od pádu lietadla v roku 2006 ste sa o nehode rozprávali s vojakom Martinom Farkašom, ktorý ako jediný nehodu prežil?
S pánom Farkašom sme sa spolu s manželkou stretávali len v dobe pietnych spomienok vždy 19. januára v maďarskej obci Hejce, pričom sme sa rozprávali veľmi málo. Počas prvých rokov po havárii sme mali pocit, že je strážený ľuďmi, ktorí sa okolo neho pohybovali. Predpokladám, že je viazaný mlčanlivosťou. Už po prebudení z umelého spánku v roku 2006 mu prokurátor odporučil nevyjadrovať sa na tlačovej besede k udalostiam v priebehu letu pred haváriou ani k udalostiam po havárii.
Tento rok, 19.1.2017, sme sa s p. Farkašom opäť stretli. Keď sme sa ho spýtali, prečo nepovie pravdu a či môže pokojne spávať, odpovedal, že môže, a že všetko podľa pravdy povedal vyšetrovateľovi. Tiež nám potvrdil, že po havárii ešte žilo viacero osôb.
Aké konkrétne kroky aktuálne očakávate od príslušných slovenských orgánov?
Celá naša činnosť má jediný cieľ: dosiahnuť nové, nezávislé vyšetrenie havárie lietadla AN-24 a dozvedieť sa skutočnú pravdu o jej príčinách. Snahy o odtajnenie spisu a trestné oznámenia, ktoré boli, poprípade ešte budú podané v súvislosti s haváriou, sledujú tento jediný cieľ. Do súčasnej doby sme však nezaznamenali zo strany zodpovedných orgánov takmer žiadny pokrok a nadobudli sme dojem, že kauzu havárie lietadla AN-24 všetci ignorujú a boja sa do nej pustiť.
Posledný príklad je z pred niekoľkých dní. Zúčastnili sme sa prerokovania našej petície, ktorou sme žiadali zmeniť zákon o utajovaných skutočnostiach 215/2004 Z.z. vo výbore pre obranu a bezpečnosť NR SR. Toto rokovanie však vyznelo skôr ako fraška, keď predsedajúci PhDr. Anton Hrnko nemal základné informácie o type lietadla, ktoré havarovalo, nevedel v ktorom roku havarovalo ani na akom vrchu, a mal medzery v tom, čo je vlastne obsahom petície. Taktiež oznámil, že petícia je neplatná, pričom kancelária predsedu NR SR potvrdila, že petícia spĺňa všetky náležitosti. Záverom z rokovania bolo prijatie uznesenia, že petíciu berú na vedomie, čím sa nám vlastne vysmiali, pretože takýto záver nepredpokladá žiadnu ďalšiu aktivitu, pokiaľ nevyjde iniciatíva od jednotlivých osôb, alebo politických strán.
Dňa 4.9.2017 bude táto petícia prerokovaná aj v ústavno-právnom výbore NR SR. Na toto rokovanie sme, ako jej predkladatelia, spolu s pánom Katrincom, pozvaní.
V roku 2018 sa nám ozvalo niekoľko svedkov, ktorí majú poznatky v súvislosti s haváriou. Oceňujeme, že prestali mlčať a aj počas nasledujúcich rokov ich počet pribúdal.
V roku 2018 bol zatknutý člen Rady o.z. Ivan Katrinec. Dôvod – vymyslený. Takmer rok na to napísal na facebooku:
Vyjadrenie I.Katrinca
Vy, ktorí si občas prečítate niečo tu na fb, len ťažko môžete tušiť, čo v skutočnosti obnáša boj proti politickej a OČTK mafii. 3 roky sústavného prenasledovania hlavne Ľudovej a mojej rodiny. Najskôr to bolo odpočúvanie a prenasledovanie, neskôr výhražné telefonáty a potom bitka pred domom, keď som sa vracal zo stretnutia z Košíc, na ktorom sme preberali s odborníkmi z oboru letectva, veci týkajúce sa havárie v Hejciach.
Nepomohli si vtedy a ani neskôr, keď chceli dokumenty z Maďarska, ktoré preukazujú, že za haváriu sú zodpovední iní, ale nie členovia posádky lietadla. Keď tieto dokumenty nedostali a náš boj pokračoval ďalej, vykonštruovali voči mojej osobe trestný čin vydierania ! Vykreslili ma ako zločinca, veď čo na tom, že mám čistý register trestov… Asi mám na čele napísané BLBEC. „Predo mnu policajti, za mnou tajní, z jednej strany vojenskí hluchonemí, z druhej siskári“ … a ja pôjdem niekoho vydierať. Musím ale uznať, že moje zatknutie 11.januára 2018, teda týždeň pred spomienkou v Hejciach, bolo pompézne.
Dve autá kukláčov a vyšetrovatelia nabehli ráno do bytu a začali s domovou prehliadkou. Dostali všetko, ešte aj PIN od telefónu. Hneď v ten deň plné média bombastickej správy, ako ma zobrali za vydieranie. Čo na tom, že údajný poškodený povedal, že sa to nikdy nestalo, že nikto od neho žiadne financie nechcel…vraj to musia preveriť. Pol roka v base mi dalo veľa. Určil som si priority do budúcna a samozrejme som pracoval na kauze Hejce. Písal som podnety, odvolania, sťažnosti. Výsledkom sú vyjadrenia OČTK, aj na základe ktorých ideme ďalej a sme bližšie k pravde o zabití 42 ľudí.
Počas domovej prehliadky boli I.Katrincovi odobraté technické prostriedky, na ktorých boli dôkazy o havárii lietadla AN-24 (počítač, telefón….), čo však nemalo žiadnu súvislosť s údajným vydieraním.V roku 2018 sa nám ozvalo niekoľko svedkov, ktorí majú poznatky v súvislosti s haváriou. Oceňujeme, že prestali mlčať a aj počas nasledujúcich rokov ich počet pribúdal.
V roku 2018 bol zatknutý člen Rady o.z. Ivan Katrinec. Dôvod – vymyslený. Takmer rok na to napísal na facebooku:
Vy, ktorí si občas prečítate niečo tu na fb, len ťažko môžete tušiť, čo v skutočnosti obnáša boj proti politickej a OČTK mafii. 3 roky sústavného prenasledovania hlavne Ľudovej a mojej rodiny. Najskôr to bolo odpočúvanie a prenasledovanie, neskôr výhražné telefonáty a potom bitka pred domom, keď som sa vracal zo stretnutia z Košíc, na ktorom sme preberali s odborníkmi z oboru letectva, veci týkajúce sa havárie v Hejciach.
Nepomohli si vtedy a ani neskôr, keď chceli dokumenty z Maďarska, ktoré preukazujú, že za haváriu sú zodpovední iní, ale nie členovia posádky lietadla. Keď tieto dokumenty nedostali a náš boj pokračoval ďalej, vykonštruovali voči mojej osobe trestný čin vydierania ! Vykreslili ma ako zločinca, veď čo na tom, že mám čistý register trestov… Asi mám na čele napísané BLBEC. „Predo mnu policajti, za mnou tajní, z jednej strany vojenskí hluchonemí, z druhej siskári“ … a ja pôjdem niekoho vydierať. Musím ale uznať, že moje zatknutie 11.januára 2018, teda týždeň pred spomienkou v Hejciach, bolo pompézne.
Dve autá kukláčov a vyšetrovatelia nabehli ráno do bytu a začali s domovou prehliadkou. Dostali všetko, ešte aj PIN od telefónu. Hneď v ten deň plné média bombastickej správy, ako ma zobrali za vydieranie. Čo na tom, že údajný poškodený povedal, že sa to nikdy nestalo, že nikto od neho žiadne financie nechcel…vraj to musia preveriť. Pol roka v base mi dalo veľa. Určil som si priority do budúcna a samozrejme som pracoval na kauze Hejce. Písal som podnety, odvolania, sťažnosti. Výsledkom sú vyjadrenia OČTK, aj na základe ktorých ideme ďalej a sme bližšie k pravde o zabití 42 ľudí.
Počas domovej prehliadky boli I.Katrincovi odobraté technické prostriedky, na ktorých boli dôkazy o havárii lietadla AN-24 (počítač, telefón….), čo však nemalo žiadnu súvislosť s údajným vydieraním.V roku 2018 sa nám ozvalo niekoľko svedkov, ktorí majú poznatky v súvislosti s haváriou. Oceňujeme, že prestali mlčať a aj počas nasledujúcich rokov ich počet pribúdal.
V roku 2018 bol zatknutý člen Rady o.z. Ivan Katrinec. Dôvod – vymyslený. Takmer rok na to napísal na facebooku:
Vy, ktorí si občas prečítate niečo tu na fb, len ťažko môžete tušiť, čo v skutočnosti obnáša boj proti politickej a OČTK mafii. 3 roky sústavného prenasledovania hlavne Ľudovej a mojej rodiny. Najskôr to bolo odpočúvanie a prenasledovanie, neskôr výhražné telefonáty a potom bitka pred domom, keď som sa vracal zo stretnutia z Košíc, na ktorom sme preberali s odborníkmi z oboru letectva, veci týkajúce sa havárie v Hejciach.
Nepomohli si vtedy a ani neskôr, keď chceli dokumenty z Maďarska, ktoré preukazujú, že za haváriu sú zodpovední iní, ale nie členovia posádky lietadla. Keď tieto dokumenty nedostali a náš boj pokračoval ďalej, vykonštruovali voči mojej osobe trestný čin vydierania ! Vykreslili ma ako zločinca, veď čo na tom, že mám čistý register trestov… Asi mám na čele napísané BLBEC. „Predo mnu policajti, za mnou tajní, z jednej strany vojenskí hluchonemí, z druhej siskári“ … a ja pôjdem niekoho vydierať. Musím ale uznať, že moje zatknutie 11.januára 2018, teda týždeň pred spomienkou v Hejciach, bolo pompézne.
Dve autá kukláčov a vyšetrovatelia nabehli ráno do bytu a začali s domovou prehliadkou. Dostali všetko, ešte aj PIN od telefónu. Hneď v ten deň plné média bombastickej správy, ako ma zobrali za vydieranie. Čo na tom, že údajný poškodený povedal, že sa to nikdy nestalo, že nikto od neho žiadne financie nechcel…vraj to musia preveriť. Pol roka v base mi dalo veľa. Určil som si priority do budúcna a samozrejme som pracoval na kauze Hejce. Písal som podnety, odvolania, sťažnosti. Výsledkom sú vyjadrenia OČTK, aj na základe ktorých ideme ďalej a sme bližšie k pravde o zabití 42 ľudí.
Počas domovej prehliadky boli I.Katrincovi odobraté technické prostriedky, na ktorých boli dôkazy o havárii lietadla AN-24 (počítač, telefón….), čo však nemalo žiadnu súvislosť s údajným vydieraním.
Na proteste pred justičným palácom




O.z. chce prevziať záruku za I.Katrinca. Vyhovené nebolo

3.3.2018 – návšteva Ľ. Orlického a Petra Šveca na MO SR
V piatok, 2.3.2018 som sa stretol s ministrom obrany Petrom Gajdošom.
Minister mal vo svojom týme dvoch ľudí z odboru štátnej správy vo vojenskom letectve a ďalších dvoch ľudí, z ktorých najmenej jeden bol právnikom a Mariána Farkaša. So mnou sa tohto stretnutia zúčastnil Peter Švec, ktorého považujem za jedného z najväčších (ak nie dokonca najväčšieho) odborníkov z oblasti letectva na Slovensku (viď jeho pozície a funkcie na konci príspevku). Vystupoval tu ako môj odborný poradca, pretože ja nemám odborné poznatky. I keď sme sa na začiatku dohodli, že máme spoločný záujem spolu komunikovať a dospieť k záverom, neubránil som sa pocitu, že sme tu „my“ a „vy“, naša strana a druhá strana.
PODMIENKY STRETNUTIA:
V prvom rade sme sa dohodli, že o tomto stretnutí nebudeme informovať médiá, ani širokú verejnosť, s výnimkou pozostalých a členov občianskeho združenia. Preto to píšem len v tejto uzatvorenej skupine a prosím vás, aby ste to nekopírovali do svojich statusov. Nie je to síce podľa mojich predstáv, ale rešpektujte, prosím túto podmienku. Ja ju dodržím, pokiaľ druhá strana dodrží dohody a závery tohto stretnutia.
O ČOM TO BOLO:
Snahy o vyjadrenia druhej strany typu „my nie sme kompetentní vyšetrovať“ alebo „to musí urobiť prokuratúra a OČTK“ boli pochopené a potvrdené aj z našej strany, ale nastolili sme požiadavku, aby vykonali nové vyšetrenie po odbornej (nie po právnej) stránke, ktorého záverom by malo byť nie obvinenie, ale popísanie všetkých možných príčin havárie a stanovenie hlavného dôvodu. Z toho by malo vyplynúť akési poučenie do budúcnosti, závery, ktoré je potrebné zapracovať do predpisov a urobiť také opatrenia, aby k podobným zlyhaniam nemohlo v budúcnosti dôjsť. (Môj názor je, že keď sa toto uskutoční, vyplynú z toho obvinenia nezávisle na tom, či chceme alebo nechceme). Tu sa už nedalo povedať, že „na to nie sme kompetentní“, lebo to je ich parketa. Preto sa len pokúsili presvedčiť nás, že poučenie už je, že toto všetko sa už robí, alebo urobilo a že sa pripravuje aktualizácia leteckého predpisu. P.Švec ich presvedčil, že nič také sa nedeje a ak sa deje, že je to všetko zle a nedostatočné, vyšetrenie bolo urobené zle, predovšetkým neboli popísané a vyhodnotené všetky možné príčiny havárie vyšetrovacia komisia bola odborne nekompetentná a politicky stanovená, bez prítomnosti výrobcu a nezávislého orgánu…. atď… Keby som tam bol sám, utopia ma v lyžičke vody. P. Švecovi nedokázali oponovať. Môj vnútorný pocit bol, že sú tam ľudia, ktorí by s touto našou požiadavkou nemali problém, ale vzhľadom na to, že sedia na funkciách na ktorých sedia a podliehajú komu podliehajú, majú jednotný názor. Ich šéf má svoj, aj oni majú jeho. Celé stretnutie s ministrom trvalo asi 2 hodiny a potom sme pokračovali pri káve na odbore štátnej správe vo vojenskom letectve.
AKO TO DOPADLO:
Počas stretnutia s ministrom i na štátnej správe P. Švec niekoľkokrát zdôraznil, že má rozpracovanú analýzu letu a vyšetrovania havárie AN-24, kde sú popísané všetky aspekty, na základe ktorých je nutné vyšetrovanie obnoviť. Analýzu dopracuje a najneskôr do konca apríla 2018 ju dostanú na stôl. Nepripustil inú možnosť, než obnoviť vyšetrovanie na základe takto popísaných nedostatkov a zlyhaní. I keď – ako som už spomenul – sa „druhá strana“ snažila presvedčiť nás, že toto všetko sa už deje, dostali odpoveď od p. Šveca, že keď niečo povie, tak si za tým stojí, má to podložené a ich argumenty sú hlúpe. Zápis z tohto stretnutia mi pošlú, potom vám ho sem dám.
ČO ĎALEJ:
Dohodli sme sa, že sa dohodneme. Keď MO dostane analýzu, dohodneme ďalšie stretnutie ktorého záverom „musí byť nové odborné vyšetrenie havárie“. Inú možnosť p. Švec nepripustil.
MOJE OTÁZKY:
Čo sa stane, ak padne vláda a na MO sa dostane niekto iný? Bude ochotný v začatom pokračovať? Alebo budeme znova na nule? Alebo to zmetie pod koberec? Alebo bude prístupnejší? To si musíme počkať, čo sa vlastne v týchto pohnutých časoch udeje a kto bude na poste MO. Termín koniec apríla to ukáže.
KTO JE PETER ŠVEC:
Bývalý vojenský pilot a inštruktor,
pôsobil vo vysokých funkciách na veliteľstve vzdušných síl, Generálnom štábe a GR Sekcie vojenského vzdelávania na ministerstve obrany.
Posledných 12 rokov kapitán aerolínií a inšpektor linkových preskúšaní na lietadlách B-737. Managing Director Winx Aviation Consulting, s.r.o.. Bezpečnostno-obranný a letecko-bezpečnostný analytik. Študoval na VVLŠ v Košiciach a Kráľovskej akadémii obranných štúdií v Londýne.
24.3.2018 bolo na adresu Ivana Katrinca doručené uznesenie vyšetrovateľa PZ ako odpoveď na znalcov, ktorí vypracovali znalecký posudok k havárii AN-24. Občianske združenie žiadalo od ministra obrany doplňujúce informácie:
Znalci boli, alebo neboli? Adrenalínové testy boli, alebo neboli?


22.novembra 2018 nás pozvalo MO SR na slávnostné odhalenie pomníka obetiam, ktorí zahynuli v slovenských misiách. Pozvanie som neprijal. Už máme pamätník na vrchu Borsó, v obci Hejce, a pozostalí majú hroby svojich blízkych na miestnych cintorínoch. Toto má byť len ďalšie z miest, kde môžu minister obrany, NGŠ a ďalší zapózovať pred kamerami. Moje ďalšie dôvody som uviedol na soc. sieti:
Prečo som neprijal pozvanie:

Okrem tho som zistil, že niektoré údaje, ktoré majú byť vytesané do pamätníka sú skomolené, preto som na nezrovnalosti upozornil MO SR:
Upozornrnie na nezrovnalosti

Rok 2019
15.8.2019 prišla odpoveď na otázky, ktoré sme poslali ministrovi obrany ohľadom opráv a modernizácie lietadla AN-24 (5605). V 5 stranovej odpovedi sme sa okrem vyjadrení : NEVYHOVUJE a ODMIETA SPRÍSTUPNIŤ INFORMÁCIE dozvedeli aj dosť zaujímavé veci.
Na otázku, či boli údaje zo zapisovača FDR-59B (tzv. čiernej skrinky) vierohodné na účely vyšetrovania sme dostali odpoveď MO : ide o utajovanú skutočnosť ! ………. V Znaleckom posudku ktorý nie je utajený sa ale píše pravý opak a to, že výsledky zapisovača vykazujú nevierohodné údaje !
Ešte tragickejšie vyznieva odpoveď na otázky, či bolo lietadlo opravované pred odletom z Kuchyne do Košíc, resp. v Košiciach alebo v Prištine, pred odletom domov.
Odpoveď MO : Informácie neboli žiadateľovi sprístupnené z dôvodu, že tvoria u t a j o v a n ú skutočnosť …!
Asi je zbytočné polemizovať nad výpoveďami svedkov, ktorí potvrdili, kedy a kde bola AN-24ka opravovaná. Nie náhodou sme sa pýtali práve na tieto skutočnosti. Neostáva nič iné, len sa pýtať ďalej a čakať. Niet najmenších pochýb o tom, že práve modernizácia a opravy lietadla sú ich achillovou pätou…
Odpoveď z MO SR je tu:
Odpoveď z MO SR je tu (DOPLNIŤ !!!)





JUDr.Romana Poldaufová – vedúca oddelenia Obch.zastupovania sekcie legislatívy a práva MO SR predložila na polícii vo svojej výpovedi v roku 2018 písomnú dokumentáciu o tom, že znalecký posudok z najväčšej leteckej havárie v dejinách Slovenska JE UŽ SKARTOVANÝ ! Preto občianske združenie AN-24 Hejce podalo podnet na GP SR v tejto veci a vyžiadalo si stanovisko Generálnej prokuratúry k skartovaniu dôkazových materiálov z tejto havárie. Po troch mesiacoch od žiadosti prišla 18.7.2019 pod sp.zn.IV/1 Spr 380/19/1000-2 odpoveď podpísaná prokurátorom GP SR J.Kozolkom, že : „vyšetrovací spis sp.zn.OPv 34/2006, obsahujúci všetky dôkazy, zadovážené v predmetnej trestnej veci, je uložený vo Vojenskom archíve – Centrálnej registratúre v Trnave, pričom d o p o s i a ľ neboli z týchto správ vyňaté žiadne časti (dôkazy) a ani nebudú, celý spis je riadne archivovaný„. K skartovaniu znaleckého posudku prokurátor uviedol, že GP o takomto postupe nemá žiadnu informáciu.
12.8.2019 sme požiadali pani prezidentku Čaputovú o prijatie, na ktorom sme ju chceli informovať o našich poznatkoch. Aká bola jej odpoveď? Že bude o tom hovoriť s ministrom obrany. K tejto debate sme chceli byť prizvaní. Nakoniec sa po roku kancelária prezidenta ozvala, súhlasila so stretnutím, avšak za – pre nás – neakceptovateľných podmienok.
Komunikácia s prezidentkou







7.2.2019 nás náhle navždy opustil jeden z našich najaktívnejších členov, Jaroslab Fabián. Opočívaj v pokoji.
Jaroslav Fabián… RIP









V decembri 2019 sme náhodne objavili informáciu deníka SME o tom, že 30.marca 2006 veliaci generál Národnej gardy štátu Indiana R. Martin Umbarger daroval slovenskej armáde pamätnú sochu na uctenie si obetí havárie AN-24. GŠ nám informáciu potvrdil s tým, že sošku má v archíve a poskytol nám jej fotografie.
Informácia v denníku SME
Bratislava 30. marca (TASR) –
Pamätnú sochu na uctenie si obetí slovenských vojakov, ktorí zahynuli v januári pri havárii lietadla An-24, daroval 30. marca veliaci generál Národnej gardy štátu Indiana R. Martin Umbarger slovenskej armáde.
Sošku na podstavci s menami obetí leteckej katastrofy prevzal zástupca náčelníka Generálneho štábu Ozbrojených síl SR Peter Gajdoš. „Keď sme počuli o tej hroznej strate, ktorá sa stala Slovensku 19. januára, bolo to, ako keby niekto vrazil nôž priamo do nášho srdca,“ povedal pred novinármi Umbarger. V štáte Indiana podľa neho cítili, že by mali spraviť niečo špeciálne a neobyčajné, aby ukázali, ako veľmi si vážia týchto ľudí. „Vojakov, ktorí jediné, čo chceli, bolo slúžiť svojej krajine a pomôcť udržať mier, nastoliť slobodu v inej krajine,“ uviedol generál. Soška je podľa neho venovaná nielen slovenskej armáde, ale aj rodinám, ktoré utrpeli stratu.
Tento dar podľa amerického veľvyslanca v SR Rodolpha Valleeho prichádza priamo zo srdca celých Spojených štátov amerických. Zdôraznil, že títo vojaci boli na misii, ktorá mala priniesť mier. Pamätník podľa Gajdoša symbolizuje nielen úctu a spolupatričnosť s padlými vojakmi, ale je to aj výsledok a znak priateľstva s USA, s armádou USA a Národnou gardou Indiana. Slovensko a Indiana spolupracujú vo vojenskej oblasti od roku 1994.
K leteckej katastrofe, pri ktorej zahynulo 42 vojakov, došlo 19. januára neďaleko maďarskej obce Hejce. Lietadlo sa vracalo z Prištiny do Košíc. V Kosove pôsobili v rámci mierovej operácii KFOR od augusta minulého roku. Nehodu prežil jediný vojak, nadporučík Martin Farkaš. Ide o najväčšiu tragédiu v histórii slovenských ozbrojených síl.
Fotografie sošky




Rok 2020
Vzhľadom na to, že prezidentka, ani ďalší politici dlhodobo nejavia záujem o spoluprácu s našim občianskym združením, nemajú záujem o naše informácie a svoju účasť na pietnej spomienke považujú za dobrý spôsob svojej prezentácie v médiách, požiadali sme ich, aby sa pietnej spomienky nezúčastnili.
List politikom a pozvánky na pietnu spomienku



Jaroslav Naď, na predvolebnom mítingu v roku 2020, odpovedal na našu otázku, že v prípade, že bude zvolený za ministra obrany, odtajní vyšetrovací spis z havárie lietadla AN-24. Podľa jeho názoru nie je dôvod spis naďalej utajovať. Podľa doterajších skúseností sme k takýmto vyjadreniam skeptickí, ale nakoniec (v roku 2021) k odtajneniu došlo. Z odtajneného dokumentu boli zrejmé skutočnosti, ktoré potvrdzovali naše predošlé poznatky a dopĺňali ich.
Aj po odtajnení spisu sme mali problém do spisu nahliadnuť, pretože na základe informácie z trenčianskej prokuratúry neboli odtajnené niektoré časti spisu a teda nám nemôžu spis ukázať.
Komunikácia s prokuratúrami


